Ετικέτες

11.12.17

Κάνεις σωστά τον Σταυρό σου;


Τό σημεον το Σταυρο

«Κ
ριε, πλον κατ το Διαβλου τν Σταυρν σου μν δδωκας· φρττει γρ κα τρμει, μ φρων καθορν ατο τν δναμιν, τι νεκρος νιστ κα θνατον κατργησε.»

ταν εδα γιά πρώτη φορά τόν αυτό μου σέ βίντεο νά κάνω τόν σταυρό μου, μεινα κατάπληκτος· ταν, κατά το κοινς λεγόμενο γιά τέτοιες περιπτώσεις, σά να «παιζα μπουζούκι»! Εναι φοβερό, ν ναλογισθε κάποιος: νά μο χει χαρίσει μάνα μου κκλησία, να τόσο τρομερό καί συνάμα, «εκολο» στήν χρήση του, πλο, κι γώ, πό γνοια, διαφορία, προσεξία, κνηρία δέν ξέρω τί λλο, νά μήν τό χρησιμοποι σωστά. 


Καί γιά τό τι τό σημεο το Σταυρο εναι πλο, δέν εναι ποκύημα τς φαντασίας μου, λλά βεβαιωμένο πό τήν γιογραφική καί γιοπατερική Παράδοση τς κκλησίας μας. Εναι πλο γιά τόν μεγαλύτερο σως, πόλεμο: τόν όρατο Πόλεμο, διότι τόν Σταυρό πρώτοι π’ λους, τρέμουν Διάβολος καί ο δαίμονές του· «βλέποντες τόν Σταυρόν σου, ο Λειτουργοί τν ορανν, μνούσι σε Κύριε, καί δαίμονες φρίττουσι». Καί πως λέγει σιος φραίμ Σύρος, «γνωρίζει θλιος ( Πονηρός), τι ταν σταυρός το Κυρίου σφραγισθ πί το νθρώπου λύει πσαν τήν δύναμιν το χθρο».

νας μακαριστός λαϊκός εροκήρυκας, λεγε: «Μπορ νά διακρίνω άν κάνει πνευματικό γώνα νας πιστός, πό τόν τρόπο πού κάνει τό σταυρό του»! λήθεια εναι, τι ο περισσότεροι χριστιανοί, εμαστε πρόσεκτοι· κάνουμε τόν σταυρό μας, πως επε χαριτωμένα, κάποιος γιορείτης ερομόναχος, «σάν νά ξύνουμε τήν κοιλιά μας». γιος ωάννης Χρυσόστομος, τόνιζε τι διάβολος κινε τ χέρι μν τν πρόσεκτων χριστιανν, γι ν χλευάσει τ πανίερο σύμβολο το Τιμίου Σταυρο κα γι ν κολάσει μς τούς διους.

Ποιός
μως εναι σωστός τρόπος γιά νά κάνουμε τόν Σταυρό μας; γιος Νικόδημος γιορείτης, σέ σχόλιό του στό «ερόν Πηδάλιον», ναφέρει: «... δέ δη πικρατοσα συνήθεια τν χριστιανν εναι, νά σμίγουν τά δύο δάχτυλα τς (δεξις) χειρός μο μέ τόν μεγάλον, καί μέ τά τρία τατα σημαίνοντα τήν γίαν Τριάδα νά σχηματίζουσι τόν σταυρόν, βάλλοντες τό χέρι, πρτον ες τό μέτωπον, δεύτερον ες τόν μφαλόν, δι’ ο παριστάνεται τό ρθιον μέρος το σταυρο, τρίτον βάλλοντες τό χέρι ες τόν δεξιόν μον, καί τέταρτον, βάλλοντές τε ες τόν ριστερόν, δι’ ο παριστάνεται καί τό πλάγιον μέρος το Σταυρο.». Τά δύο δέ, δάχτυλα πού πομένουν καί κουμπον στήν παλάμη, συμβολίζουν τίς δύο φύσεις το Κυρίου μας. λόκληρη πίστη μας σέ ναν σταυρό!

Μιά
νδιαφέρουσα καί κρως φέλιμη προσέγγιση το θέματος, λαμβάνουμε πό τόν λόγο το γίου φραίμ το Σύρου: «Λγος ες τν παρουσαν το Κυρου, κα περ συντελεας το κσμου, κα ες τν παρουσαν το ντιχρστου». «Προσέχετε, δελφοί μου», λέγει γιος, «τν περβολικ πονηρία το θηρίου· διότι μεταχειρίζεται πονηρ τεχνάσματα. Προσέχετε πς ρχίζει π τν κοιλιά, στε ταν κάποιος βρεθε σ δυσκολία, στερούμενος τν τροφή, ν ναγκασθε ν δεχθε τ σφραγδα κείνου, χι που τύχει, σ ποιοδήποτε μέλος το σώματος, λλ ν δεχθε τ σεβές χάραγμα στ δεξ χέρι, πίσης κα στ μέτωπο, γι ν μν χει νθρωπος δύναμη ν σχηματίσει μ τ δεξί του χέρι τ σημεο το Σταυρο, οτε πίσης ν σημειώσει στ μέτωπό του ντελς τ γιο νομα το Κυρίου, οτε τν νδοξο κα τίμιο σταυρ το Χριστο κα Σωτρα μας. Διότι γνωρίζει θλιος τι, ν σχηματισθε σταυρς το Κυρίου, καταργε λη τ δύναμή του, κα γι᾿ ατ σφραγίζει τ δεξ χέρι το νθρώπου· διότι τ δεξ χέρι εναι πο σφραγίζει λα τ μέλη μας. Παρόμοια μάλιστα κα τ μέτωπο, σν λυχνοστάτης, κράτα ψηλ τ λυχνάρι το φωτός, δηλαδ τ σύμβολο το Σωτρα μας.».

Στό
πόσπασμα ατό, γιος φραίμ ναφέρεται στά χωρία τς ποκάλυψης το ωάννου: «κα ποιε πάντας, τος μικρος κα τος μεγάλους, κα τος πλουσίους κα τος πτωχούς, κα τος λευθέρους κα τος δούλους, να δώσωσιν ατος χάραγμα π τς χειρς ατν τς δεξις π τν μετώπων ατν, κα να μή τις δύνηται γοράσαι πωλσαι ε μ χων τ χάραγμα, τ νομα το θηρίου τν ριθμν το νόματος ατο.» (ποκ. ω. 13, 16-17).

Παρενθετικά νά σημειώσουμε,
τι δέν εναι τυχαο, καί μλλον πρέπει νά συνδυαστε νωτέρω ποκαλυπτική ρήση το Εαγγελιστο ωάννου καί ρμηνεία το γίου φραίμ, «Προσέχετε πς ρχίζει π τν κοιλιά, στε ταν κάποιος βρεθε σ δυσκολία, στερούμενος τν τροφή, ν ναγκασθε ν δεχθε τ σφραγδα κείνου», μέ τό τι ρχισε νά προετοιμάζεται στίς μέρες μας «βασιλεία» το «Θηρίου», μέ τό πλθος τν τηλεοπτικν μαγειρικν κπομπν καί διαγωνισμν μαγειρικς, περιοδικν γευσιγνωσίας καί, μέ τίς συνταγές μαγειρικς νά χουν θέση κόμη καί... στά βιβλία το Δημοτικο(!), στρέφοντας τόν νού μας στήν κοιλιά μας!

τραγική δέ καί ταυτόχρονα φέλιμη (άν διορθωθούμε) διαπίστωση, πού λαμβάνουμε μελετώντας λα ατά εναι ξς: συγκλονιζόμαστε ταν συνειδητοποιούμε τι κάνοντας τόν Σταυρό μας μέ τόν τύπο «ξύνω τήν κοιλιά μου» «παίζω μπουζούκι» «χιαστί», πέρα πό τόν χλευασμό πού ποδίδουμε στόν Σταυρό το Κυρίου μας, οσιαστικά συνεργαζόμαστε μέ τόν Πονηρό, διότι καταργομε τήν δύναμη καί τήν προστασία το Κυρίου μας, γινόμενοι βορά το δηφάγου Θηρίου! πιπλέον, το δίνουμε τήν συγκατάθεσή μας, χαρίζοντάς του τό μέτωπό μας καί τό δεξί μας χέρι, πως τό παιτε στήν ποκάλυψη, φο δέν σημειώνουμε μέ ατό στό μέτωπό μας, τό «γιο νομα το Κυρίου», καί δέν κρατούμε «ψηλ τ λυχνάρι το φωτός, δηλαδ τ σύμβολο το Σωτρα μας»!

Ε
θε δελφοί νά μετανοήσουμε, βάζοντας ρχή πό τήν σωστή τέλεση το σημείου το Σταυρο το Κυρίου μας στό σώμα μας, χοντας πάντοτε τήν συνείδηση καί τήν προσοχή γιά τή σωστή τελεσή του, λέγοντας ταυτόχρονα τήν εχή κάποια σύντομη προσευχή, π’ατές πού γία μας κκλησία μς χει διδάξει.

Πορφυρίτης


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.