Ετικέτες

1.9.17

Περιστατικά πλάνης



Τά παρακάτω δύο περιστατικά πλάνης (γιά τόν Μαλπά καί τόν σινά) τά ναφέρει γιος σαάκ Σύρος. Γιά τόν Μαλπά μάλιστα σημειώνει τι κατήντησε νά γίνει αρεσιάρχης τν Εχιτν.

Πρόκειται γιά τήν αρεση τν Μεσσαλιανν Εχιτν, πού ναπτύχθηκε μέν τόν Δ μ.Χ. αώνα, ξακολούθησε μως νά πάρχει γιά πολλούς αἰῶνες. Μερικές πό τίς τάσεις της θά πανεμφανισθον πολύ ργότερα στούς Βογόμιλους τς Βουλγαρίας.
Ο Μεσσαλιανοί κήρυτταν ναν μυστικιστικό λισμό.
Πίστευαν τι οσία το Θεο γίνεται ντιληπτή μέ τούς σωματικούς φθαλμούς, τι Θεός προκειμένου νά ποκαλυφθε ασθητά παίρνει διάφορες μορφές καί σχήματα καί τι μόνο ο ασθητές ποκαλύψεις το Θεο δίνουν τήν τελειότητα σναν χριστιανό.
σοι λευθερώνονταν, πως λεγαν, πό τόν διάβολο χάρη σέ μιά ποκάλυψη, εχαν τό δικαίωμα νά μήν τηρον τήν θική το εαγγελίου οτε νά ποτάσσονται στούς κκλησιαστικούς κανόνες (νηστεία κ.λπ.).
Εναι φανερό τι  αρεση ατή πιζε μέχρι καί σήμερα, ν λάβουμε πόψη τήν ταύτιση σχεδόν τς διδασκαλίας καί τς ζως τν Μεσσαλιανν μέ σύγχρονους ψευδοοραματιστές καί ραματίστριες, πού πολλά περιστατικά δέν μαρτυρον γιά τήν θική καί πειθαρχημένη ζωή τους.
ς παρακολουθήσουμε μως τό περιστατικό μέ τόν Μαλπά καί στή συνέχεια μέ τόν σινά, πως τά ναφέρει  γιος σαάκ Σύρος.
  Μαλπάς
Πράγματι κάποιος Μαλπς, προερχόμενος πό τήν δεσσα, πενόησε τόν παλαιόν καιρό τήν αρεσι τν Εχιτν, ζώντας μέ μεγάλη σκησι καί πομένοντας βαριά ργα καί θλίψεις.
Λέγεται τι ταν μαθητής το μακαρίου ουλιανο, το ποκαλουμένου Σαβ, μέ τόν ποο κάποτε μετέβηκε στό ρος Σιν καί στήν Αγυπτο καί εδε τούς μεγάλους πατέρες πού διέπρεπαν κενον τόν καιρό· εδε πίσης τόν μακάριο ντώνιο καί κουσε π’ ατόν μυστικούς λόγους, τούς ποίους λεγε περί καθαρότητος καί σωτηρίας ψυχν καί κουσε λεπτές ναλύσεις περί τν παθν, διά τν ποίων ρμήνευε, τι νος μετά τήν κάθαρσί του πολαμβάνει θεωρίες το πνεύματος καί τι ψυχή μπορε διά τς χάριτος νά ξιωθ τς παθείας, ταν μέ τήν κτέλεσι τν ντολν κδυθ τά παλαιά πάθη καί πανέλθη στήν πρώτη γεία τς φύσεώς της.
ταν λοιπόν κουσε τούς λόγους τούτους Μαλπς κατά τήν κμή τς νεότητός του, θερμάνθηκε σάν φωτιά καί λθε στήν πόλι του, ταν πυρώθηκε μέσα του τό πάθος τς φιλοδοξίας· διάλεξε να κατάλυμα ναχωρητικό καί πιδόθηκε σέ ργα, σκληρές θλίψεις καί διάλειπτες προσευχές.
ταν ναψε μέσα του τό πάθος τς δοξομανίας, πού συνίστατο στήν πιθυμία καί λπίδα του νά φθάση στά ψηλά πού κουσε, ν δέν γνώριζε τήν τέχνη τς ναντιώσεως στούς χθρούς τς ληθείας καί δέν καταλάβαινε τίς νέδρες καί τούς δόλους καί τίς μηχανές μέ τίς ποες ντίπαλος παρασύρει τούς σχυρούς καί δυνατούς στήν πώλεια, στήριξε τήν λπίδα του στά ργα, τίς θλίψεις, τήν κτημοσύνη, τήν σκησι καί τήν γκράτεια, χωρίς νά ποκτήση τήν ατοεξουθένωσι καί τήν ταπείνωσι καί τήν συντριβή τς καρδις (πράγματα πού εναι ήττητο πλο πρός τίς πιθέσεις το πονηρο), χωρίς νά μνημονεύση τήν Γραφή πού λέγει, ταν κτελέσετε τά ργα καί φυλάξετε τίς ντολές καί πομείνετε τίς θλίψεις, νά θεωρήσετε τούς αυτούς σας «χρείους δούλους », λλά μέ τήν περβολική του περοψία, πού προερχόταν πό τά ργα τς σκήσεώς του, ερισκόταν σέ πύρωσι καί φλογισμό πό τήν πιθυμία τν ψηλν χαρισμάτων πού κουσε.
Κι πειτα πό πολύν καιρό, ταν Διάβολος τόν εδε δειανόν πό τήν ργασία τς ταπεινώσεως καί νά πιθυμ μόνο νά ασθανθ τήν θεωρία τν μυστηρίων πού κουσε, παρουσιάσθηκε σ’ ατόν μέ πειρο φς καί λέγοντάς του·
«γώ εμαι  Παράκλητος κι στάλθηκα πό τόν Πατέρα σ’ σένα, γιά νά σέ ξιώσω νά δς τήν θεωρία πού πιθυμες μέ βάσι τά ργα σου καί νά σο δώσω τήν πάθεια καί νά σο προσφέρω νεση στό ξς».
ντί ατν  κακομήχανος ζήτησε π’ κενον τόν ταλαίπωρο νά τόν προσκυνήση. Κι κενος  μωρός, πειδή δέν ντιλήφθηκε τήν πίθεσι το πονηρο, τό δέχθηκε μέσως μέ χαρά, τόν προσκύνησε, καί μέσως ποτάχθηκε σ’ ατόν.
Τότε ντί τς θεωρίας τόν γέμισε μέ φαντασία δαιμονική καί τόν καμε νά διακόψη τίς πράξεις πέρ τς ληθείας, τόν ξύψωσε καί τόν χλεύασε μέ τήν μάταια λπίδα τς παθείας, λέγοντάς του·
«Τώρα δέν χρειάζεσαι τίς σκήσεις, τά κτυπήματα το σώματος καί τόν γνα πρός τά πάθη καί τίς πιθυμίες», καί τόν κατέστησε αρεσιάρχη τν Εχιτν. ταν λα ατά κπληρώθηκαν κι φανερώθηκε  βέβηλη καί νοθευμένη διδαχή του, καταδιώχθηκαν πό τόν πίσκοπο κείνης τς ποχς.
σινάς
Κάποιος λλος πίσης, λεγόμενος σινς, φο συνέταξε πολλά τρίστιχα τροπάρια ψαλλόμενα ως σήμερα, διέμενε στήν δια πόλι τς δεσσας μέ λαμπρή διαγωγή καί πιδόθηκε σέ πολύ σκληρά ργα διακρίτως, ως πού νά δοξασθ.
Τοτον τόν πλάνευσε Διάβολος, τόν βγαλε πό τό κελλί του, τόν στησε πάνω στό ρος τό νομαζόμενο Στόμιο, διαμόρφωσε καί το δειξε σχήματα τν ρμάτων καί τν ππέων, καί το επε·
« Θεός μέ στειλε νά σέ παραλάβω στόν παράδεισο κατά τό παράδειγμα το λία».
Καί πειδή μέ τήν νηπιοφροσύνη του ξαπατήθηκε, νέβηκε γιά νά καθίση στό ρμα· λλά τότε διαλύθηκε λη κείνη φαντασίωσις, καταρρίφθηκε πό μεγάλο ψος κι πεσε πό κε στή γ, που πέθανε μέ θάνατο ξιον γιά γέλια.
(᾿Απ τό βιβλίο «ΓΕΡΟΝΤΙΚΟΝ περί νείρων καί ραμάτων», κδ. ερο Κοινοβίου σίου Νικοδήμου, Γ´κδοση, σελ. 100-103). 
ντιγραφ γι τ  «σπιτκι τς  Μλιας»
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
ΔΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ΄ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΥ
ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑΣ
ΕΤΟΣ 14ο – ΤΕΥΧΟΣ 81- ΙΟΥΛΙΟΣ- ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2013 
Εκόνα πnastol

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.