Ετικέτες

15.6.17

Σε ποια κατηγορία γονέων ανήκεις ;

Σε ποια κατηγορία γονέων ανήκεις ;



Συντάκτης   


Παρακάτω ακολουθεί  ένα συγκλονιστικό κείμενο απο ομιλία  του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου, στον ιερό ναό του Αγίου Παντελεήμονος Φλωρίνης. Εύχομαι όσοι είστε γονείς ή όσοι πρόκειται να γίνετε να δείτε τις κατηγορίες γονέων και με κένωση, ταπείνωση, αγάπη και πάντα συνείδηση να μπορέσουμε να δούμε τους εαυτούς μας, ώστε να τους κατατάξουμε σε κάποια κατηγορία και από κεί και πέρα κάνοντας διάγνωση την άθλια κατάσταση μας να αλλάξουμε προσανατολισμό, ώστε να θεραπευτούμε, δηλαδή να πάμε στο επόμενο σκαλοπάτι που είναι η ίαση του σκοταδισμού που μας έχει μολύνει ψυχοσωματικά. Όπως θα δείτε και στο κείμενο πολλοί ίσως δούν τον εαυτό τους στην δεύτερη κατηγορία η οποία έχει ως περιεχόμενο το κοσμικό πνεύμα του στείρου ηθικισμού, δηλαδή (από έξω «κούκλα» και αυτό υποθετικά και από μέσα πανούκλα αλλά κυριολεκτικά και οντολογικά).



Δεν είναι αργά να συνειδητοποιήσουμε ώς άνθρωποι ότι ο τάφος είναι ποιο κοντά απο όσο φανταζόμαστε και ότι ο χάρος μπορεί να μας περιμένει στο επόμενο λεπτό. Οπότε γιατί να μένουμε στο σκοτάδι και να μην ακολουθήσουμε το Φώς; Γιατί να ακολουθούμε το θάνατο και όχι τη ζωή; Γιατί να μην βαδίσουμε στον αγιασμό από το να μένουμε στον δηλητηριασμό; Τι θέλουμε τελικά; Με τον χρόνο να  είναι εναντίον μας και την φθορά να μας τρώει καθημερινά; Γιατί γυρνάμε το κεφάλι στην θυσιαστική αγάπη και στην σωτήρια αγκαλιά; Ποιος είναι τελικά ο δρόμος και ο προορισμός μας.

Ο Χριστός είπε : «Εγώ ειμί το Φως του κόσμου· ο ακολουθών εμοί ου μη περιπατήση εν τη σκοτία, αλλ΄έξει το Φως της ζωής» (Ιωάν. η΄ 12).

Στο τέλος του κειμένου γίνεται λόγος για τον σωστό γονέα παιδαγωγό που τον χαρακτηρίζει η πνευματική νουθεσία φυσικά πάντα με σωτηριολογικό και οντολογικό αποτέλεσμα με την προσωπική σχέση με τον Σωτήρα Χριστό. 


ΣΗΜΕΡΑ, γαπητοί μου, ενε Τετάρτη (Δ΄) Κυριακ τν Νηστειν. Θέλω ν στρέψω τν προσοχή σας στ εαγγέλιο τς μέρας. Ενε στορία νς πατέρα, κα συγχρόνως στορία λων τν οκογενειαρχν λων τν α­ώνων κάθε ποχς κα δίως τς σημερινς.


Τί λέει τ εαγγέλιο; νας πατέρας εχε ­να παιδ πο ρρώστησε π ρρώστια φοβερή· τ ατιά της ταν χι φυσικ λλ ­περφυσικά· νομάζεται δαιμονισμός. Κα σήμερα πολλ πράγματα πο συμβαί­νουν στς οκογένειες πιστεύω τι δν ξηγονται λ­λις· ενε δαιμονισμός, πως περιέγραψε Ρ­σος Ντοστογιέφσκυ στ ργο του Δαιμονισμένοι. πως τ βόδι, πο μα τ πιάσ τάβανος δν συχάζει πι λλ τρέχει συγ­κρά­­τητο μ τ κεφάλι κάτω, τσι μοιάζουν πολλ παιδιά. Δν συχάζουν· ενε δυστυχισμένα, κα πι δυστυχισμένοι ο γονες τους.
Τ παιδ α­τ λοιπν δαιμονίστηκε, τ «τσί­μ­πησε μγα» δαιμονική. ταν τό πιανε κρίσις πεφτε κάτω κα χτυπιόταν, σπαρταροσε σν τ ψάρι, βγαζε φρος π τ στόμα κ τριζε τ δόντια. πατέρας τ εχε πάει παντο, λλ δν μπόρεσαν οτε γιατρο οτε μάγοι οτε κανες λλος ν τ θεραπεύσουν. ­πελπισμένος πι πγε στ Χριστό. Κα Χριστός, πο εδε τ παιδ ν κυλιέται μπροστ στ πόδια του, ρώτησε τν πατέρα· ―Πόσον και­ρ ενε τσι τ παιδί; Κα πατέρας πήν­τησε· ―«Παιδιόθεν», π μικρό (Μρκ. 19,21).
Γεννται πορία· γιατί ρωτάει Χριστός; δν ξέρει; ς Θες παντογνώστης ξέρει ­λες τς λεπτομέρειες, λλ ρώτησε πίτηδες. πως δάσκαλος ρωτάει τ μαθητ χι διότι γνοε, λλ γι ν τν διδάξ κάτι, τσι κα Χριστός, αώνιος διδάσκαλος· ρώτησε, διότι π τν πάντησι το πατέρα θελε ν βγάλ μι μεγάλη διδασκαλία· τι ο γονες πρέπει ν νδιαφέρωνται γι τ παιδιά τους π νωρίς, π τν ρα πο γεννινται κι ­κούγεται τ πρτο τους κλάμα, π τν ρα πο θηλάζουν κα λένε τς πρτες λέξεις.
Τ πεισόδιο λοιπν ατ χει μεγάλη παιδαγωγικ σημασία, δίως γι τος γονες. Τότε ταν ατς πατέρας μ δαιμονισμένο τ παιδί· σήμερα χιλιάδες παιδι ενε δαιμονισμένα. Ποιός φταίει, ποιός εθύνεται γι ατό; Εθύνη φέρει κα πολιτεία – τ κράτος, ε­θύνη φέρει κα κκλησία, εθύνη φέρει κα κοι­νωνία· λλ σ τελευταία νάλυσι τ μεγάλο μερίδιο εθύνης φέρουν πατέρας κα μάνα, ο γονες. ξετάζοντας τ διαγωγ τν γονέων μπορομε ν τος κατατάξουμε στς κόλουθες τέσσερις κατηγορίες.




- Πρώτη κατηγορία γονέων ενε ο διάφο­ροι. Γι ατος «πέρα βρέχει». Ενε νθρωποι πο συνήθισαν ν κάνουν πάντα τ κέφια τους. τσι κα στ γάμο. Παν­τρεύονται κα γεννον παιδιά, λλ π τν ρα πο θ γεννηθ τ παιδ μελον τ χρέος τους πέναντί του· δ νοιάζονται γι τν νατροφή του. Συνεχίζουν τ ζωή τους ­πως πρίν· κυνηγον τς δι­ασκεδάσεις κα τ θεάματα, τρέχουν στ κέν­τρα, στ χαρτοπαί­γνιο, στ ξενύ­χτι, στ πιοτ κα στ μεθύσι…. ς πρς τ διαπαιδαγώγησι το παιδιο μένουν τελείως διάφοροι.

γραψαν ο φημε­ρίδες τ ξς φοβερό. Κάποιο εκατάστατο ντρόγυνο στν θήνα κλεισαν τ δυ μικρά τους παιδιά, λικίας 3 – 4 τν, μέσα στ πολυ­τελς διαμέρισμά τους, τος δωσαν κα ­πνωτικ ν κοιμηθον, κι α­το βγκαν σ κέντρο στ Γλυφάδα ν διασκεδάσουν. Ξύπνησαν μως τ παιδιά, εδαν τι πατέρας κα μάνα λείπουν, βαλαν τς φωνς μέσ στ σκοτάδι κι ναστάτωσαν λη τν πολυκατοικία. Ο συγκάτοικοι εδοποίησαν κα στυνομία ρθε κα τ βρκε λομόναχα. Τ πρω κατ τς 5 ρα γύρισαν ο προκομμένοι ο γονες. Προτίμησαν τ διασκέδασι ­διαφορώντας γι τ παιδιά τους.
Δν ενε πολς καιρς πο ρθε στ μητρό­πολι π να χωρι μι γυναίκα μ πέντε παιδάκια. Εμαι δυστυχισμένη, λέει. ντρας μου μς φησε, πγε στ Γερμανία τάχα ν ργαστ, κα να χρόνο τώρα οτε να μάρκο δν στειλε. Τρώει τ λεφτά του μ ξένες γυνα­κες. γραψα στν πρόξενο κε, μ πο ν τν βρ κι ατς στν χαν χώρα; Μς ξέχασε…
Ατο ο γονες δ διδάσκονται στω π τ ζα; Πγα σ να χωρι κι κουσα μι γελάδα ν κλαί λη νύχτα. ―Τί παθε; ρωτ. ―Τς πραν τ μοσχαράκι, μο λένε. Δν πς ν πά­ρς π μι προβατίνα τ ρνάκι της; Δν τολμς ν πάρς τ λιονταράκι π τ λέαινα; θ σ ξεσχίσ. νέβηκε κυνηγς στ φωλι νς ετο ν πάρ τ πουλιά του, κι ετς πεσε πάνω του κα τν σκότωσε. Τ ζα ­χουν περισσότερη φροντίδα γι τ μικρά τους.
πάρχουν βέβαια γονες πο φροντίζουν ν χουν τ παιδιά τους ροχα, παπούτσια, κάλτσες, βιβλία, κα πρ παντς φα καλ κα πλούσιο – γι ατ δν τ νηστεύουν Τετάρτη – Παρασκευή. Φροντίζουν δηλαδ γι τ ­λικά, κα νομίζουν τι τσι τελείωσε ποχρέ­ωσί τους, λλ γι τν ψυχ το παιδιο κανένας λόγος. Τ ποτέλεσμα ενε, τι τέτοια παιδιά, πο στερονται τν ψυχικ καλλι­έρ­γεια, γίνονται νάγωγα κα διεστραμμένα.




- δεύτερη κατηγορία ενε ο μοντέρνοι γο­νες. Ατο νδιαφέρονται γι τ παιδιά· τ ν­διαφέρον τους μως ενε ν ξελιχθον κα­τ τ πνεμα το κόσμου, σύμφωνα μ τ ε­μα τς ποχς. κόρη τους ν ντυθ μ τν τελευταία μόδα· γυιός τους ν μετέχ σ ­λες τς κοινωνικς κδηλώσεις κα τ παιχνί­δια· ν μάθουν μουσική, ξένες γλσσες, τρόπους εγενείας. Θέλουν ν χουν παιδι ξελιγμένα κατ τ ερωπαϊκ κα μερικανικ πρότυπα, χι χωριάτες. νδιαφέρονται λοι­πόν, λλ λανθασμένα. διαφορον γι τν πνευματικ διάπλασι τν παιδιν, ποφεύγουν ν τος δώσουν χριστιανικ νατροφή, δν τ ­φήνουν ν ρθουν σ παφ μ τν κκλησία κα τ διδασκαλία της. λλ ἐὰν τ παιδί σου μάθ λες τς γλσσες το κόσμου, δν γίν μως νθρωπος, τί ν τ κάνς;


- Τρίτη κατηγορία γονέων ενε ο θεοι. Ατο δν πιστεύουν, κα ενε χι πλς διάφοροι λλ κα πιθετικοί· πνε κόντρα στ χριστια­νι­κ διαπαιδαγώγησι τν παιδιν τους. Θέλουν ν ξερριζώσουν π τν ψυχή τους τ θρησκευτικ συναίσθημα κα ν τ κάνουν θεα.
Μι φορ σν εροκήρυκας, ταν πλησιάσα σ να χωριό, κουσα μι φοβερ βλαστήμια. Πλησιάζω κα τί ν δ· κάτω π να δέν­τρο νας πατέρας κρατοσε τ παιδάκι του στν γκαλι κα τ μάθαινε ν βλαστημά τ Θεό!
Σ να χωρι τς Πτολεμαΐδος να παιδ τε­­λείωσε τ σχολεο μ ριστα κα παίρνον­τας τ πολυτήριο επε στος γονες του, τι θ σπουδάσ θεολόγος, γι ν γίν εροκήρυκας κα ν πά μάλιστα στν Ογκάντα εραπόστολος. Κι πατέρας σήκωσε καρέκλα ν τ χτυπήσ. καναν οκογενειακ συμβούλιο κ βαλαν τος συγγενες λους ν πιέσουν τ παιδ ν λλάξ πόφασι κα ν σπουδάσ κάτι προσοδοφόρο. Κα ταν τέτοιος πόλεμος νεύρων, στε τώρα τ παιδ π ριστοχος κατήντησε ν ενε στ ψυχιατρεο. Γι ατ ­πάρχει σήμερα τόση λλειψις κληρικν.



- Πρώτη κατηγορία λοιπν ο διάφοροι, δευ­τέρα κατηγορία ο μοντέρνοι, τρίτη κατηγορία ο πιστοι κα θεοι, κα τετάρτη κατηγορία ο εδωλολάτρες. Γονες εδωλολάτρες ε­νε κε­νοι πο κάνουν τ παιδί τους εδωλο κα τ λατρεύουν. Σπεύδουν ν νταποκρι­θον σ κάθε πιθυμία του, κανοποιον λες τς ­­παιτήσεις του, κόμα κα τς πι παράλο­γες, δν το χαλον ποτέ χατίρι. Ο γονες α­το δν βλέπουν στ παιδί τους κάτι πο ν θέλ δι­όρθωσι, θεω­ρον τν κανακάρη τους δανικό. Γι ατ δν φρον­τίζουν ν τν διαπλά­σουν, ν περικόψουν λαττώματα κα ν καλλιεργή­σουν γαθ στοιχεα πο λείπουν. Δν παιδεύουν, δν μαλώνουν, δν τιμωρον τ παιδί. Τ παινον μπροστά του, κα καυχνται στος λλους γι ατ μπροστ κα πίσω του. ν κάποιος τος νημερώσ γι κάποια ταξία του κα τος πισημάν κάποια δυναμία του, τν κάνουν χθρό.

ποτέλεσμα ατς τς κακς γωγς ενε τι διαπλάθονται φίλαυτοι κα γωιστικο τύ­ποι, παιτητικο κα ριστικοί, κοινώνητοι κα γύμναστοι στς δυσκολίες τς ζως. Κα ατ τ γεύονται πρτοι ο διοι ο γονες πού, ντ τν τόσων περιποιήσεων, εσπράττουν συχν π τ κακομαθημένο παιδί τους στοργία κα διαφορία, πως περιγράφει γιος Κοσμς Ατωλς στς διδαχές του.

σωστς γονεύς, γαπητοί μου, οτε δι­αφορε γι τ παιδί του, λλ οτε τ κάνει ε­δωλο. νδιαφέρεται κα προσπαθε ν τ διαπαιδαγωγήσ π τ μικρή του λικία μακρι π τ μόδα κα τν θεΐα. Σκοπός του ενε ν το κληροδοτήσ τν πίστι κα ν το διδάξ τν γάπη στ Θε κα τν πλησίον.

πίσκοπος Αγουστνος

(Ομιλία του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου, στον ιερό να του γίου Παντελεήμονος Φλωρίνης 23-3-1974 Σάββατο σπέρας)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.