Ετικέτες

5.10.15

Νηστειοδρόμιο της εβδομάδας (5/10/15-11/10/15)


Η τρέχουσα εβδομάδα (5/10/15-11/10/15) είναι μια τυπική εβδομάδα του έτους. Νηστεύουμε την Τετάρτη και την Παρασκευή (αλάδωτο), ενώ τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας δεν έχουμε κάποιον περιορισμό.

Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή: επιτρέπονται όλες οι τροφές
Τετάρτη, Παρασκευή: νηστεία (αλάδωτο)

*** Παρατήρηση-πρόταση προς συζήτηση: Την Παρασκευή 9/10 εορτάζει ο Άγιος Απόστολος Ιάκωβος του Αλφαίου, εις εκ των δώδεκα Μαθητών του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Σύμφωνα με την γενική αρχή θα πρέπει όλοι οι Απόστολοι (εκ των δώδεκα) να αντιμετωπίζονται ως ίσοι και άρα ίσως θα έπρεπε να προστεθεί κατάλυση οίνου-ελαίου για τις 9/10 όποτε πέφτει Τετάρτη ή Παρασκευή (όπως εφέτος). Το θέτω προς συζήτηση. Σε κάθε περίπτωση οφείλω να τονίσω ότι κατάλυση οίνου-ελαίου για τις 9/10 δεν αναφέρεται σε κανένα νηστειοδρόμιο και άρα δεν ακολουθείτε την πρόταση μου αν δεν ρωτήσετε τον πνευματικό σας.

Μην ξεχάσετε να δείτε το αναθεωρημένο νηστειοδρόμιο του 2015 (έχουν γίνει πρόσθετοι σχολιασμοί και έχουν συμπεριληφθεί τροποποιήσεις και επεξηγήσεις). 

κλικ 


Παρατηρήσεις

1. Το πόσο αυστηρά θα τηρήσετε τη νηστεία (π.χ. το αλάδωτο ή τον αριθμό των γευμάτων ανά ημέρα) καλό είναι να το συζητήσετε με τον πνευματικό σας. Αυτός είναι ο αρμόδιος για να σας καθοδηγήσει λαμβάνοντας υπ' όψιν τόσο την σωματική σας κατάσταση (υγεία, ηλικία, επάγγελμα κ.α.), καθώς και την πνευματική-ψυχική σας κατάσταση!!! Ο σκοπός της νηστείας της σάρκας δεν είναι να σκοτώσουμε το σώμα μας, να εξασθενήσουμε και να μην μπορούμε να φέρουμε σε πέρας τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές και τις υπόλοιπες θρησκευτικές υποχρεώσεις μας... Ο σκοπός είναι μέσω της νηστείας του σώματος να σκοτώσουμε τα πάθη μας και να πλησιάσουμε περισσότερο το Θεό σε συνδυασμό με την προσευχή, την μελέτη της Αγίας Γραφής και άλλων πνευματικών βιβλίων, την ελεημοσύνη, την ειλικρινή μετάνοια, τον εκκλησιασμό, την θεία κοινωνία και γενικά ακολουθώντας όσο το δυνατό τον χριστιανικό τρόπο ζωής, όπως μας τον έχουν διδάξει οι πατέρες και οι Άγιοι της εκκλησίας μας μιμούμενοι τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό.

2. Επίσης, να σας τονίσω ότι η γενικότερη λογική της νηστείας είναι να στερηθούμε και όχι να τρώμε σε τεράστιες ποσότητες άλλα προϊόντα όπως π.χ. ψωμί, γλυκά του κουταλιού κ.α. Να τρώτε με μέτρο.Προσοχήμην προσπαθείτε να βρείτε υποκατάστατα των αρτύσιμων προϊόντων π.χ. νηστίσιμα γλυκά, υποκατάστατα τυριού ή γενικά γαλακτοκομικών προϊόντων κτλ... (κλικ εδώ) 

3. Η νηστεία δεν αναφέρεται μόνο στον περιορισμό συγκεκριμένων τροφών (π.χ. γαλακτοκομικά, αυγά, κρέας), αλλά και στην εγκράτεια ως προς τις σαρκικές απολαύσεις, τη "νηστεία" του ματιού, τη "νηστεία" της γλώσσας (καταλαλιά ή κατάκριση, ψεύδος, επιορκία, βλασφημία), τον έλεγχο του θυμού και των κακών λογισμών και επιθυμιών. Πρέπει επίσης να προσευχόμαστε περισσότερο, να μελετάμε πνευματικά βιβλία, να συμμετέχουμε πιο συχνά στις ακολουθίες της εκκλησίας, να κοινωνούμε πιο συχνά και να είμαστε ταπεινοί  (κλικ εδώ).

4. Την Τετάρτη νηστεύουμεγια να ενθυμούμαστε ότι ένας από τους μαθητές του, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, Τον πρόδωσε ημέρα Τετάρτη.

5. Την Παρασκευή νηστεύουμε, επειδή Παρασκευή σταυρώθηκε ο Κύριος. Σταυρώνουμε με τη νηστεία μας τον κακό εαυτό μας, για να μας ελεήσει τους ανάξιους, όπως ελέησε τον εσταυρωμένο ευγνώμονα ληστή. 


6. Μόνο ένα Σάββατο επιβάλλεται η αυστηρή νηστεία, το Μεγάλο Σάββατο. Όλα τα άλλα Σάββατα ακόμα και σε αυστηρή περίοδο νηστείας γίνεται κατάλυση οίνου-ελαίου.

7. Η Κυριακή θεωρείται αναστάσιμη ημέρα και γι αυτό δεν επιτρέπεται η αυστηρή νηστεία!

2 σχόλια:

  1. Μιὰ καὶ τὸ θέτετε πρὸς συζήτηση τὸ θέμα, νὰ μοῦ συγχωρήσετε καὶ μιὰ δική μου παρέμβαση, ὅσο κι ἂν φανῶ ...ἐνοχλητικός...

    Νομίζω πὼς θὰ πρέπει νὰ εἴμαστε πολὺ φειδωλοί, γιὰ νὰ μὴν πῶ, ἐντελῶς ἀνενεργοὶ στὸ θέμα τῆς παρέμβασης στὰ Ἐκκλησιαστικὰ παραδεδομένα, καὶ συγκεκριμένα σ΄ αὐτὸ τῆς παραδοθείσης νηστείας.

    Δυστυχῶς ἡ ἐποχή μας ἔχει θεοποιήσει τὴ "λογικὴ" (ποὺ εἶναι παράλογη), πρᾶγμα ποὺ εἶναι σχεδὸν ταυτόσημο μὲ τὴ θεοποίηση τοῦ "ἐγώ". Γιατὶ ἂν ἔχω ἀποφασίσει νὰ δέχομαι μονάχα ὅτι ἐγὼ θεωρῶ "λογικό" ἢ τέλος πάντων ἔχει μιὰ κάποια "λογικὴ" (τὴν ὁποία πάλι ἐγὼ ἀποφασίζω ἂν θὰ ἀποδεχθῶ), τότε αὐτὸ ποὺ κάνω δὲν εἶναι ὑπακοὴ κι ἐν προκειμένῳ ὑποταγὴ τῆς αὐθεντίας μου στὴν αὐθεντία τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ τὰ πάντα κρίνονται βάσει τοῦ ἂν ΜΕ πείθουν μὲ κάποια λογικὰ ἐπιχειρήματα ἢ ὄχι...

    Ἐπίσης θεωρεῖται αὐτονόητο ὅτι ἐγὼ ἔχω "καταλάβει" στὴν ἐντέλεια καὶ καθ' ὁλοκληρίαν τὴ "λογικὴ" τὸ "σκεπτικὸ" τῶν Πατέρων καὶ τῆς Ἐκκλησίας πρᾶγμα ποὺ ἰσοδυναμεῖ μὲ τὸ νὰ πῶ ὅτι "ἔχω καταλάβει τὴ ...σκέψη τοῦ ...Θεοῦ"!!!!!!!!!

    Μέσα σ' αὐτὸ τὸ πνεῦμα τῆς Νέας Ἐποχῆς ποὺ μᾶς ἔχει καταλάβει τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι καὶ αὐτὸ τῆς λατρείας (γιατὶ γιὰ λατρεία πρόκειται) τῆς ...ἰσότητας καὶ τῆς δημοκρατίας, λέξεις ποὺ πολὺ προβάλλονται ὡς ὑπέρτατες ἀξίες ἀπὸ τοὺς κοσμικοὺς τῆς ἐποχῆς μας καὶ ποὺ εἶναι ἱστορικὰ μαρτυρημένο ὅτι προωθήθηκαν ἀπὸ τοὺς προγόνους καὶ πάτρωνες τῆς Νέας Ἐποχῆς, ἐνῷ ἐμεῖς ὠς μὴ ὥφελε, τὶς ἀκολουθήσαμε πιστὰ (ἀφοῦ ἦταν "λογικές) καὶ μάλιστα, μάλιστα ὁποιαδήποτε ἀξία τῆς Ἐκκλησίας προσπαθοῦμε νὰ τὴν ..."τεκμηριώσουμε" μὲ βάση αὐτὲς τὶς "ἀρχὲς" ποὺ οὔτε προβλήθηκαν, οὔτε καλλιεργήθηκαν στὴν Ἐκκλησία, ἀποδεικνύοντας μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο, ὅτι, καίτοι (ὑποτίθεται) χριστιανοί, χορεύουμε καὶ τραγουδᾶμε στοὺς ῥυθμοὺς τῆς Νέας Ἐποχῆς (δυστυχῶς)

    Μὲ συγχωρεῖτε γιὰ τὸ καυστικὸ καὶ ἔντονο ὔφος μου, ἀλλὰ λυποῦμαι βλέποντας πόσο "ἀπολογητικὰ", ὑποτίθεται, κείμενα τῆς ἐποχῆς μας ποὺ ὑπερασπίζονται στὸν κόσμο (μὲ τὴν Ἐκκλησιαστικὴ ἕννοια) τὴν Ἐκκλησία γραμμένα ἀπὸ εἰλικρινεῖς (πραγματικά, δὲν ὑποτίθεται) ὑπερασπιστὲς της, εἶναι δυστυχῶς φορεῖς τοῦ κοσμικοῦ πνεύματος καὶ προσπαθοῦν μὲ τὰ μέσα τοῦ κόσμου νὰ νικήσουν τὸν κόσμο ἀγνοῶντας καὶ παραθεωρῶντας τὰ μέσα καὶ τὴ λογικὴ τῆς Ἐκκλησίας.

    Τουλάχιστον καλὸ θὰ ἦταν νὰ ὁμολογήσουμε τὴν μειονεκτικότητά μας ἔναντι τῶν παλαιοτέρων καὶ νὰ μὴ θεωροῦμε ὅτι ἐμεῖς εἴμαστε ἱκανοὶ νὰ διορθώσουμε τὰ δικά τους ..."ἡμαρτημένα" (ποὺ δὲν ἦταν καθόλου τέτοια).

    Πολλὲς φορὲς στὰ ἐκκλησιαστικὰ κείμενα καὶ μάλιστα στὶς ἀκολουθίες τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος ἀκούγεται ἡ φράση "οἱ τὰ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΩΣ ΔΙΑΤΑΞΑΜΕΝΟΙ θεῖοι πατέρες". Καὶ ἀναρρωτιέται κανεὶς ἀφοῦ τὰ "πάντα" καλῶς διέταξαν, γιατί ἄφησαν τοὺς ἀποστόλους μὲ αὐτὴν τὴν "κακοφωνία" νὰ μὴν ἔχουν οὔτε πλήρη ἀκολουθία, ἀλλὰ καὶ οὔτε κάν, κατάλυση οἴνου καὶ ἐλαίου.

    Ἀλήθεια, ποιός εἶπε καὶ πότε τὸ ὅρισαν αὐτὸ οἱ πατέρες ὅτι "ἂν εἶναι "μεγάλος" ὁ ἄγιος θὰ καταλύουμε", ἐνῷ ἂν εἶναι μικρὸς θὰ τὸν ...νηστεύουμε;

    Ὑπάρχουν "μεγάλοι" καὶ "μικροὶ" ἅγιοι ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ; Βέβαια λέγει ὀ Χριστὸς ὅτι "ἀστὴρ ἀστέρος διαφέρει δόξῃ" ἀλλὰ αὐτὸ κακῶς μεταφράζεται (μονότροπα) ὅτι ἄλλοι εἶναι μεγάλοι καὶ ἄλλοι μικροί. Ἀπλῶς ὑπάρχει διαφορά. Δὲν εἶναι ὄλοι τὸ ἴδιο.

    Καὶ ἂν βέβαια ὑπάρχει διαφορά, ποιός μᾶς εἶπε ὅτι ἡ "δόξα" τῶν ἁγίων εἶναι νὰ τοὺς ...καταλύουμε; Αὐτὴ εἶναι ἡ δόξα τους, ἢ ἡ ἄρρητη καὶ ἀνέκφραστη δόξα ποὺ μόνο ὁ Θεὸς ξέρει νὰ τοὺς δίνει;

    Σὲ ἀντίστοιχη συζήτηση μὲ συγγενικά μου πρόσωπα ἄκουσα μιὰ παρόμοια "διαμαρτυρία" πάλι γιὰ τοὺς Ἁγίους Ἀποστόλους "γιατί νὰ ἔχουν ἄλλοι ἅγιοι τόσους ναοὺς στὸ ὄνομά τους καὶ οἱ ἀπόστολοι ποὺ ἦταν "πολὺ μεγαλύτεροι ἄγιοι" νὰ μὴν ἔχουν οὔτε ἕνα;" Ἄλλη "ἀδικία" ἔκανε κι ἐδῶ μέσα στοὺς αἱῶνες ἡ Ἐκκλησία...

    (Συνεχίζεται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καὶ διερωτῶμαι: Δηλαδὴ οἱ Ἀπόστολοι καὶ τόσοι ἅγιοι κοπίασαν τόσο ποὺ δὲν τὸ ξέρει κανεὶς ἄνθρωπος γιὰ νὰ χτίζονται κτίρια στὸ ὄνομά τους (τὰ ὁποῖα στὴ συντέλεια θὰ παρέλθουν κι αὐτὰ) ἢ γιὰ νὰ γλεντᾶνε (καταλύοντας οἶνο καὶ ἔλαιο) οἱ ἄνθρωποι στὴ μέρα τῆς μνήμης τους; Αὐτό ἦταν ὅλο;

    Πολὺ φοβᾶμαι ὅτι κι ἐδῶ χρησιμοποιοῦμε τὴ λέξη "δόξα" ποὺ λέει ἡ Ἐκκλησία μὲ τὴν κοσμική της ἔννοια ὅπως κάνουμε καὶ μὲ πλῆθος ἄλλες λέξεις...

    Κι ἐνῷ ξέρουμε ὅτι "ὁ Βασιλεύς τῆς Δόξης" δὲν εἶναι ἄλλος ἀπὸ τὸν Χριστὸ τὴν ὤρα "τῆς ἀδοξίας" του κατὰ τὸ κοσμικό, ἐμεῖς ἐπιμένουμε νὰ "δίνουμε" "δόξα" στοὺς "ἁγίους" μὲ τὴν κοσμικὴ ἔννοια τοῦ ὄρου. Κι ὅμως "τιμὴ ἁγίου μίμησις ἁγίου".

    Ποιός εἶπε ὅτι οἱ ἀπόστολοι δὲν εἶναι ἴσοι (κατὰ Θεὸν) ἐπειδὴ στὸν ἔνα νηστεύουμε καὶ στὸν ἄλλο καταλύουμε, ἣ ἐπειδὴ ὁ Ἅγιος Ἀνδρέας ἔχει περισσότερους ναοὺς στὸ ὄνομά του ἀπὸ τὸν Ἅγιο Ἰούδα τὸ Θαδδαῖο; Μπορεῖ ἱστορικὰ αὐτὸ νὰ συνέβη λόγῳ τοῦ Ἰούδα τοῦ Ἰσκαριώτη, (δὲν τὸ ξέρουμε, μπορεῖ) ἀλλὰ ὁ Θεὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ κανονίζει τί θὰ δράσει καὶ τί ὄχι. Εἶναι ἢ δὲν εἶναι ὁ Θεὸς ῥυθμιστὴς τῆς ἱστορίας;
    Καὶ ὁ Ἄγιος Δημήτριος εἶχε ὅνομα εἰδωλολατρικῆς θεᾶς καὶ ὄμως ὅσες λένε "Δήμητρα" γιορτάζουν τοῦ Ἁγίου Δημητρίου καὶ ὄχι στὴ "θεά"...

    Ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς ὅταν ξεχώριζε τρεῖς συγκεκριμένους ἀποστόλους ἀπὸ τοὺς ὑπολοίπους, ἦταν "ῥατσιστὴς" ἢ καταπατοῦσε τὴν "ἔννοια" τῆς "ἴσότητας" ἀνάμεσα στοὺς ἀποστόλους, στὴν ἐποχή Του;

    Κι ἂν τὸ ἔκανε τότε, γιατί νὰ μὴν τὸ συνεχίζει (γιὰ λόγους ποὺ μόνο Αὐτὸς ξέρει) καὶ σήμερα;

    Οἱ πατέρες λοιπὸν ποὺ ὅρισαν σὲ ἄλλους ἀποστόλους νὰ καταλύουμε καὶ σὲ ἄλλους νὰ νηστεύουμε, ἴσως ἔβλεπαν κάτι παραπάνω ἀπὸ τὴ δική μας μικρόνοη στενόμυαλη λογικὴ τῆς ..."ἰσότητος" (ὅπως τὴν ἐννοοῦμε ἐμεῖς).

    Ἔχουμε σκεφθεῖ ὅτι αὐτὴ ἡ ταπείνωση (τῆς μὴ κατάλυσης) μπορεῖ νὰ εἶναι καὶ μετὰ θάνατον "ἐπιθυμία" τῶν ἴδιων τῶν Ἀποστόλων οἱ ὁποῖοι ΑΚΡΙΒΩΣ ΓΙΑΤΙ ΗΤΑΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΙ ΑΓΙΟΙ, ΕΙΧΑΝ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΕΝ ΗΘΕΛΑΝ ΤΗ ΔΟΞΑ ΟΥΤΕ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ!

    Εἶναι γνωστὰ τὰ παραδείγματα ἁγίων στὸ Ἅγιον Ὄρος ποὺ ἐνῷ τοὺς ἀνακάλυψαν ἀπὸ τὴν εὐωδία τοῦ τόπου, ἐμφανίστηκαν καὶ ἀπείλησαν αὐτὸν ποὺ τοὺς ἀνακάλυψε νὰ μὴν τοὺς ἀποκαλύψει γιατὶ ἐπιθυμοῦσαν νὰ μείνουν στὴν ἀφάνεια. Κι ἂν τὸ ἔκαναν αὐτὸ κάποιοι ἀσκητὲς τοῦ Ἁγίου Ὄρους γιατί νὰ μὴν τὸ κάνουν καὶ οἱ περισσότεροι τῶν Ἀποστόλων; Δὲ μᾶς διδάσκει αὐτὸ κι ἐμεῖς νὰ μὴν ἐπιζητοῦμε μιὰ τέτοιου τύπου κοσμικὴ δόξα;

    Γιὰ τὴν ἱστορία τοῦ πράγματος νὰ σημειώσω, ὅτι ἡ κατάλυση ἢ μή, σὲ μιὰ ἡμέρα, ἔχει ἄμεση σχέση μὲ τὸ ἂν ἔχει ἢ ὄχι πλήρη ἀκολουθία ὁ Ἅγιος. Καὶ οἱ περισσότεροι Ἀπόστολοι δὲν ἔχουν. Ὅταν λέμε πλήρη ἀκολουθία ἐννοοῦμε νὰ ἔχει δοξαστικὰ ἰδιόμελα, λιτὴ στὸν ἑσπερινό, ἀναγνώσματα, πολυέλαιο στὸν ὄρθρο, καταβασίες, δοξολογία μεγάλη (ψαλτή) κ.λ.π.

    Ὑπάρχει βέβαια ἡ ἔνσταση "ἂν δὲν ἔχουν νὰ τοὺς κάνουμε". Γι' αὐτὸ θὰ σᾶς παραπέμψω στὸν Ἅγιο Νικόδημο τὸν Ἁγιορείτη, ὁ ὁποῖος κατηγοροῦσε τοὺς ὑμνογράφους τῆς ἐποχῆς του ὅτι ἔφτιαχναν πλήρη ἀκολουθία "ἐπίτηδες" γιὰ νὰ ὑπάρχει ἀφορμὴ καταλύσεως στὴν τράπεζα!!!!!!

    Πρᾶγμα ποὺ δυστυχῶς ἔχει γενικευθεῖ σήμερα...

    Ἂν εἴχαμε πνευματικὴ "λογικὴ" θὰ ἔπρεπε ἠ νηστεία νὰ μᾶς εὐφραίνει καὶ ὄχι ἡ κατάλυση...

    Καὶ πάλι ζητῶ συγγνώμη γιὰ τὴ "μακροαγόρευση"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.